2e Congrès Européen d'Analyse Musicale

Trento, 1992

 

Sessions thématiques

 

1. The Analysis of Musical Performance: Problems and Method

 

Mickael Aspinal

« The Lucia Cadenza »

 

Andranick Tanguiane

« Analysing three performances of the same piece of music »

 

Michel Imberty

« De quelques problèmes méthodologiques dans l'approche psychologique expérimentale de l'interprétation musicale »

 

Klaus Scherer, Hervine Siegwart

« L'expression des émotions dans la voix chantée : analyse d'un passage de l'opéra Lucia di Lamermoor »

 

Franz Fodermayr, Werner A. Deutsch

« Zur gestaltung von zeitachse und dynamik durch drei verschiedene sangerinnen in der kadenz aus Lucia di Lamermoor »

 

2. Structural Theories and Cognitive Processes at Work in the Segmentation of Music

 

Irène Deliège

« Paramètres psychologiques et processus de segmentation dans l'écoute de la musique »

 

Michel Imberty

« Stabilité et instabilité / comment l'auditeur organise t-il la progression d'une oeuvre musicale »

 

Jan Cross, Diana Stammers

« Music analysis and the perception of set-theoretic relations »

 

Kacper Miklaszewski, Lukasz Sawicki

« Segmentation of music introducing by practicing pianists preparing compositions for public performances »

 

Yizhak Sadaï

« De certains paradigmes pré-compositionnels dans la musique tonale »

 

3. Melodic Structures and Verbal Intonation

 

Giorgio Adamo

« Un modello per l'analisi fonetico-acustica dei rapporti testo-musica »

 

Zofia Helman

« Sprechintonation in der modernen oper »

 

Luca Marconi

« Intonazioni cantate e evocate nelle Cavalliera Rusticana di P. Mascagni »

 

Kelina Kwan

« Textual and melodic contour in cantonese popular song »

 

Ramon Sobrino, Maria Encina Cortizo

« Relationships between verbal intonation and gregorian melody in the first mode introiti »

 

4. Analysis of Modal Structures

 

Harold Powers

« Modality as a european cultural construct »

 

Nicolas Meeùs

« Mode, ton, classes, hexacordales, transposition »

 

Michele Y. Fromson

« Zarlino's modal analysis of Willaert's Avertatur obsecro »

 

Slawomira Zeranska-Kominek

« Mode : process and / or structure ? A study of the turkmen mukam gokdepe »

 

Eduard Alexjew

« Prinzipien der tonhohrnmabigen beschaffenheit archaisher volkssingweisen »

 

5. Structural Traits and Performance Variables in Repertories with an Oral Tradition

 

Simha Arom

« Traits structurels et variables dans les musiques centrafricaines »

 

Urve Lippus

« Binary opposition in rhythmic thinking medieval theory of modal rhythm and its ethnomusicological implications »

 

Maurizio Agamennone

« Stabilita areale e variabilita locali nella musica delle confraternite cilentane »

 

John Rink

« The rethorc of improvisation : Beethoven's Fantasy op. 77 »

 

6. “Popular Music”: Analysis of Songs from the 1950s to the 90s

 

Jan Ling

« From Empindsamer style to down-home village nostalgia »

 

Allan F. Moore

« The texture of rock »

 

Richard Middleton

« Towards a theory of gesture in popular song analysis »

 

David Griffiths

« Talking about popular songs : in praise of anchorage »

 

Ales Opekar

« Analysis of a rock album Straka v hristi by the group Prazsky Vyber »

 

7. Relationships of Structure between Music and Film Narration

 

Philipp Tagg

« Towards a sign typology of music »

 

Alf Bjornberg

« Music, video and the semiotics of popular music »

 

Ennio Simeon

« Programmi narrativi e stratificazioni del senso nella musica per film. Il caso di Entr'acte »

 

Hroar Klempe

« On mythical repetitions in music, text and image in the Coca-Cola commercials »

 

Ryszard Daniel Golianek

« The concept of musical dramaturgy in soviet musicological research »

 

8. Analysing Electro-acoustic Music: Towards a definition of the sound objects

 

Denis Smalley

« Can electro-acoustic music can be analysed? »

 

François Delalande, Dominique Besson

« Problèmes théoriques et pratiques de la transcription des musiques électroacoustiques »

 

Nicoletta Sargenti

« Per una definizione della unita percettive di aqutisme »

 

Christiane ten Hoopen

« Polarised listening strategies for electro-acoustic music »

 

Francesco Giomi – Marco Ligabue

« Un approcio estetico-cognitivo alla descrizione dell'objet sonore »

 

9. The Role of Music Analysis in the Primary and Secondary School

 

Keith Swanwick

« Music education and the dimension of criticism in education »

 

Boris Porena

« L'analisi musicale nella scuola primaria. Prodromi a un'analisi metaculturale »

 

Franca Ferrari

« Introduzione all'esecizio analitico nella prassi didattica della scuola di base »

 

Giovanni Piazza

« Suonare col disco ascolto attivo e analisi nella scuola di base : un esempio pratico »

 

Jean Tabouret

« Intégrer l'analyse dans l'enseignement non spécialisé »

 

10. Analysing Analysis: Are there relationships between the various analytical methods?

 

Jean-Jacques Nattiez

« Existe t-il des relations entre les diverses méthodes d'analyse ? »

 

Michal Bristiger

« Osservazioni sulla relazione di Jean-Jacques Nattiez »

 

Jonathan Dunsby

« Replay to Nattiez : analysis of analyses »

 

Jaroslav Jiranek

« Ein beitrag zu Nattiez analyse der musikanalysen »

 

Arnold Whittall

« A replay to Jean-Jacques Nattiez »

 

Démonstrations logicielles

 

Mario Baroni, Rossana Dalmonte, Carlo Jacobini

« Analysis via synthesis : the program Legre »

 

Lelio Camilleri, David Bencini, Michele Ignelzi

« Paradigmatic analysis through the computer »

 

Pater Castine

« Contemporary music analysis package for the Apple Macintosh (CMAP) »

 

Eva Ferkova, Marian Dudek

« CACH : Computer Analysis of Classical Harmony »

 

Helmut Schaffrath

« Analysis means retrievial »

 

Posters

 

Roberto Bolelli

« Il rock e blu ? »

 

Gabriella Borghetto, Andrea Talmelli

« L'alea controllata nei giochi musicali di Haydn e Mozart »

 

Roberto Bresin, Gianni de Poli, Alvise Vidolin

« A connectionist approach to timing deviation control in musical performance »

 

Teresa Camellini

« Scomporre e comporre l'ascolto »

 

Maciej Golab

« Akkord und stimmfuhrung in den chromatischen fakturen bei Chopin »

 

Didier Guigue

« Timbre vs. forme : pour une formalisation de l'organisation des timbres dans l'œuvre pour piano de Chopin »

 

Maximilian Hohenneger

« Beethovens Sonata appassionata op. 57 im lichte verschiedener analysemethoden »

 

Stefana Levi

« Ri-comporre : puzzles usicali per i primi anni di studio del pianoforte »

 

Marc Melen

« Effet de la réduction et de la transformation du groupe rythmique sur la reconnaissance de mélodies familières »

 

Egidio Pozzi

« L'organizzazione della grande forma nella messa Gabriel Archangelus di Palestrina »

 

Sanja Raljevic

« A case of new composed folk music in Yugoslavia »

 

Nicola Scaldaferri

« Il repertorio dei Vheshe a S. Costantino albanese »

 

Sebastiano Scollo

« Il triangolo delle sfere »

 

Francesco Domenico Stumpo

« Assimilazioni colte nella pop music »

 

Jean-Christophe Villette – Emmanuel Bigand

« Étude sur l'expressivité chez le jeune enfant à travers le dessin »

 

Actes

 

Universita degli Studi di Trento, 1992

Distribution : CENFOR, Via Beleuzani 39, 38100 Trento, Italie